Jak skutecznie wyznaczyć postanowienia noworoczne?

Nadszedł rok 2019, a wraz z nim postanowienia noworoczne. Wielu z nas dopisuje kolejne cele na długą listę rezolucji, a zazwyczaj kończy się na frustracji i wyrzuceniu kartki do kosza.
Czy warto wyznaczać sobie postanowienia noworoczne?
Jeśli tak, to jak to zrobić, aby tym razem się udało?
W styczniu siłownie pękają w szwach od nowych klubowiczów. Nowy rok sprzyja wyznaczaniu założeń typu: „W tym roku biorę się za siebie i schudnę”, „W tym roku zrobię formę życia”.
Założenia są właściwe, a każdy moment na zmianę nawyków na lepsze jest dobry. Jednak zapewne w okolicach lutego ilość osób uczęszczających na siłownie drastycznie spadnie. Oczywiście jeżeli łatwiej jest Ci rozpocząć zmiany wraz z nowym rokiem, to nie ma w tym nic złego. Jednakże najważniejsze jest to, byś wytrwał w swoich założeniach.

Jak zwiększyć szanse na osiągnięcie obranych celów?

Jeżeli chcesz, aby postanowienia noworoczne zostały realizowane, to poświęć trochę czasu na zastanowienie się nad tym - czego naprawdę chcesz i co możesz zmienić w swoim życiu w nadchodzącym roku. Zazwyczaj obrane cele szybko zostają zapomniane, a my wracamy do starej rutyny, sposobu myślenia i naszego wygodnego życia. Ważne jest, abyś dokładnie przemyślał jakie wyzwania stawiasz sobie na kolejny rok, a także czy rzeczywiście jesteś w stanie osiągnąć to, co sobie założyłeś. Zapewne nie chcesz, aby minął kolejny rok, kiedy Twoja noworoczna rewolucja osiągnęła szczyt w styczniu, a następnie przez resztę roku została obalona.

Myślisz o rozpoczęciu kolejnej nowej (lub tej samej) diety 1000 kcal w styczniu? Wykupiłeś karnet na siłownie i masz zamiar codziennie trenować? Pozwól, że zaoszczędzę Ci trochę czasu, energii, stresu i przede wszystkim rozczarowania. Diety oparte na głodówkach, treningi nie uwzględniające czasu na regenerację - NIE DZIAŁAJĄ. Powinieneś przede wszystkim skupić się na obraniu taktyki, której założenia będą dla Ciebie zdrowe, a efekty Twoich działań będą długotrwałe. Twój trening powinien uwzględniać stopień zaawansowania, przebyte kontuzje czy styl życia. Równie ważna jest regeneracja. Innymi słowy – wypoczynek jest częścią treningu! Właściwie dobrana dieta, powinna być dopasowana do Twoich potrzeb, wykonywanej pracy czy aktywności fizycznej.

Lista celów – jak ją stworzyć?

Najczęściej nie udaje nam się dotrzymać postanowień noworocznych, gdyż wyznaczamy ich sobie za dużo. Na samym starcie przeanalizuj racjonalnie swój grafik i czas możliwy do przeznaczenia na dodatkowe działania. Wystrzegaj się wymyślania postanowień noworocznych na zasadzie impulsu, gdyż znacznie zmniejsza to szanse ich realizacji. Zastanów się nad tym, jakich zmian wymaga Twoja dotychczasowa dieta i tryb życia. Poniżej przedstawiono kilka wskazówek, które ułatwią Ci zaplanowanie listy celów na ten rok.

1. Sprecyzuj swoje cele

Jeden z najczęściej wyznaczanych celów na nowy rok to: „Chcę schudnąć”. Ten termin jest zbyt ogólny - musisz mieć opracowany plan działania. Weź kartkę papieru i zapisz dokładnie sprecyzowany cel. Ile chcesz schudnąć? Ile kilogramów, centymetrów chcesz zgubić? Jaki rozmiar ubrań chcesz nosić? Jak długo potrwa odchudzanie?

2. Wyznacz mierzalne cele

Powinieneś wybrać metodę pomiarów swoich postępów. W przeciwnym razie nie dowiesz się, czy zrealizowałeś postawione założenia. Lustro to użyteczne narzędzie, jednak jako, że będzie to ocena subiektywna - warto zadbać o dodatkową metodę weryfikacji.

3. Wyznacz terminy

Pewnie nieraz zetknąłeś się z nagłówkiem w czasopiśmie: „Schudnij 5 kg w tydzień!”, „Zbuduj 10 kg masy mięśniowej w miesiąc!”. Gazety i portale internetowe pełne są takich kuszących obietnic. Czy te założenia są możliwe do zrealizowania? Oczywiście możesz nic nie jeść i błyskawicznie zgubisz wagę - jednak głównie będzie to utrata wody i masy mięśniowej. Tymczasem zależy nam na utracie tłuszczu, a nie ogólnej masy ciała. Chcesz schudnąć 10 kg – to określ realistyczne ramy czasowe, które będą odpowiadały tym ambitnym planom. Nieosiąganie celów często wynika z nieprzemyślanych terminów ich realizacji. Sporządź listę, która określi cele zarówno krótko- i długoterminowe.

4. Wyciągaj wnioski

W celu zaoszczędzenia czasu, warto unikać powtarzania błędów. Jeżeli poprawa sylwetki pojawiła się na liście po raz kolejny, to zastanów się dlaczego wcześniej nie udało Ci się tego osiągnąć. Pomyśl jakie błędy popełniłeś ostatnim razem i co możesz zrobić, aby się to nie powtórzyło. Spróbuj ocenić przyczyny nieudanych podejść do zmiany stylu życia w sposób konstruktywny. Wyciągnij wnioski i zaplanuj strategie działania. Pozwoli Ci to uniknąć porażki i zmniejszy ryzyko powtarzania tych samych błędów.

Podsumowanie

Dokonaj noworocznej rewolucji - wprowadź zmiany w swoje życie i staraj się zmienić nawyki na zdrowsze. Jednak dokładnie zaplanuj strategię działania. Twoja lista celów powinna opierać się na wprowadzaniu stopniowo małych zmian, które będziesz w stanie utrzymać długofalowo. Konsekwencja, wytrwałość jest kluczem do sukcesu.